La Primera edició de Benvinguts a Pagès supera les expectatives amb més de 12.500 visitants

Publicat el 20 de juny de 2016

L’èxit d’aquesta primera edició garanteix que Benvinguts a Pagès tingui continuïtat, amb un cap de setmana cada any per a posar en valor la pagesia, el producte de la terra i el turisme d’interior


“Èxit total i sense pal·liatius”. Així valora l’organització de Benvinguts a Pagès aquesta primera edició del projecte. Durant aquest cap de setmana, gairebé 200 explotacions agràries i ramaderes d’arreu de Catalunya han fet jornades de portes obertes gratuïtes perquè la ciutadania conegués de prop el món de pagès i el producte que s’hi produeix. Malgrat el mal temps de dissabte, més de 12.500 persones han fet visites a les cases de pagès. Algunes de les explotacions han arribat a rebre gairebé 500 visitants només en el matí del diumenge, el dia amb major afluència de públic, i un percentatge importat ha superat els 250 visitants al llarg del cap de setmana.

Benvinguts a Pagès és una iniciativa liderada per la Fundació Alícia, amb la col·laboració del Departament d’Empresa i Coneixement, a través de l’Agència Catalana de Turisme, i del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, amb la col·laboració de Patronats de Turisme de les Diputacions provincials, Consells Comarcals i altres agents locals. La valoració dels organitzadors és molt positiva i estan convençuts que l’èxit d’aquesta primera edició garanteix la continuïtat de Benvinguts a Pagès, amb un cap de setmana de portes obertes cada any, per posar en valor el món rural, el turisme d’interior i el potencial de la gastronomia catalana, una oportunitat per veure on neix allò que mengem.

Els visitants han estat majoritàriament famílies i apassionats de la gastronomia, però també cal destacar grups de gent gran, parelles joves sense quitxalla i alguns grups de turistes estrangers que han volgut participar de la iniciativa. Al Benvinguts a Pagès s’hi ha pogut veure des de granges i ramats, fins a cellers, camps d’oliveres, producció de mel o sidra, plantes aromàtiques, pescadors, horta, etc. Els visitants, a part de veure les finques, han pogut tastar gratuïtament els productes de les explotacions i comprar-ne. Aquest era un dels objectius del Benvinguts a Pagès: donar a conèixer el producte local i de proximitat perquè la ciutadania el valori i el compri durant tot l’any.

Els visitants han apostat per fer visites de proximitat, i les comarques amb més afluència han estat les de Barcelona i Girona. El repte de cara les properes edicions és aconseguir un repartiment més equilibrat en tot el territori català.

 

Una pagesia absolutament compromesa amb el projecte

Si alguna cosa es detectava a mesura que avançava el cap de setmana era el compromís ferm i absolut de la pagesia amb el Benvinguts a Pagès. A cada explotació participant, els pagesos, pageses i familiars que atenien els visitants ho feien amb professionalitat i sabien transmetre el seu amor per la terra i pel producte. Aquest és un dels valors que més han destacat els visitants, que han descobert un món que desconeixien i que els ha acostat a paisatges, tradicions i producte que són la base de la gastronomia catalana.

 

Un projecte de país

Benvinguts a Pagès també ha comptat amb la participació de 225 restaurants que han ofert el menú Benvinguts a Pagès amb producte de temporada i de proximitat, uns 230 allotjaments que ofereixen paquets especials de cap de setmana, i gairebé 60 activitats complementaries – organitzades per entitats i col·lectius diversos – que han volgut posar el seu gra de sorra a donar valor al producte i a la terra. En total, gairebé 700 propostes diferents per un cap de setmana que ha sumat administració i empresa privada amb l’objectiu comú de reivindicar el món rural.

Benvinguts a Pagès és un dels actes centrals de la nominació d’enguany de Catalunya com a Regió Europea de la Gastronomia 2016. La cuina catalana s’ha convertit en un model gastronòmic a seguir.

El món culinari ha girat la mirada cap als nostres fogons. Catalunya Regió Europea de la Gastronomia 2016 té com a objectius posicional el producte agroalimentari local com a exponent singular del territori i com a base d’una cuina que aporta un accent particular; posicionar Catalunya pels seus productes, la seva cuina i com a destinació turística enogastronòmica.

 

AQUÍ PODREU VEURE BENVINGUTS A PAGÈS EN IMATGES